Nota dari Pengarang


Lanjutan Catatan Ummi yang terbaru mungkin tidak selari dengan episod sebelum. Mohon maaf atas kekhilafan saya. Insya Allah saya akan menyusun semula siri ini supaya lebih tersusun. Terima Kasih.


Dari papan kekunci pengarang,
RAHMAH SAKINAH | 2:12 PM |

Thursday, January 14, 2010

::107::

Bacaan al-Quran sentiasa berkumandang di ruang tamu. Ummi berbuat begitu sebagai pendedahan awal bunyi Huda dan Hadi di peringkat awal. Jika bukan al-Quran, ummi pasangkan nasyid-nasyid lama koleksi baba. Mana baba dapat pun ummi tidak periksa tetapi itulah juga nasyid yang ummi dibesarkan bersama.

Sejak dari tempoh berpantang lagi sudah ummi mulakan rutin ini. Sebagai langkah berjaga-jaga sebenarnya. Bagi sesiapa yang biasa membaca dan mendengar al-Quran, dia tidak akan memerlukan hiburan lain. Di sana terdapat khabar gembira dan peringatan yang sangat banyak. Dalam tempoh nifas, tentulah terhalang dari melakukan ibadah. Maka ummi sedaya upaya memaksimumkan zikir yang mengingatkan ummi pada Allah.

Ingatan pada Allah amat penting. Bukan sedikit ibu-ibu yang mengalami gangguan emosi ketika tempoh pemulihan hingga sanggup mencekik anak yang baru dilahirkan. Itulah antara perkara yang ummi risaukan. Tambahan pula, semasa tempoh berpantang ummi berjauhan dengan baba. Bukan sedikit bisikan-bisikan negatif mengesyaki baba yang bekerja menunaikan tanggungjawabnya tapi baba sentiasa mengingatkan ummi agar berbaik sangka. Syukur, fasa itu ummi lalui dengan jaya.

Bacaan al-Quran bukan hanya untuk ummi malah untuk Huda dan Hadi juga. Semasa di dalam kandungan lagi sudah ummi dan baba biasakan membacakan mereka al-Quran. Bila sudah melihat dunia, rutin itu masih mahu diteruskan. Tambahan pula anak-anak kecil yang belum dapat berkata-kata dan berfikir akan menyerap apa sahaja yang mereka dengar dan lihat tanpa tapisan. Dan praktikalnya akan dapat dilihat bila mereka semakin dewasa. Ibu bapa lah yang perlu menjadi tapisan untuk anak-anak.

Ummi sedaya upaya menjarakkan mereka dari televisyen, komputer dan juga laptop tidak ketinggalan telefon bimbit. Gelombang yang terhasil membahayakan otak anak-anak kecil. Inilah alasan paling kukuh mengapa ummi jarang mengemaskinikan catatan. Alasan yang baba juga tidak dapat sangkal. Yang mampu buat baba bertindak cepat menjarakkan dua permata hatinya jika didapati berada berdekatan.

Yang lebih bahaya dari gelombang tersebut ialah siaran-siaran radio dan televisyen serta internet. Sementara ummi dan baba masih dapat mengawal mereka, itulah yang akan kami lakukan. Kaedah seterusnya akan dilaksanakan seiring dengan perkembangan mereka nanti. Yang pasti, melentur buluh biar dari rebungnya!

Mengawasi pendengaran dan penglihatan dari awal ini bukan sekadar teori tetapi ummi lah praktikalnya. Rumah ayah diawasi begitu ketat sehingga jiwa ummi tidak serasi langsung dengan muzik-muzik kegemaran generasi sezaman ummi yang bertentangan dengan didikan ayah dan ibu.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home