Nota dari Pengarang


Lanjutan Catatan Ummi yang terbaru mungkin tidak selari dengan episod sebelum. Mohon maaf atas kekhilafan saya. Insya Allah saya akan menyusun semula siri ini supaya lebih tersusun. Terima Kasih.


Dari papan kekunci pengarang,
RAHMAH SAKINAH | 2:12 PM |

Thursday, November 12, 2009

::105::

Kehadiran dua permata hati mengambil banyak masa ummi. Kadang-kadang baba suarakan juga akan ketiadaan entri baru. Kata baba, ummi sekadar duduk di rumah memerhati perkembangan dua amanah sahaja takkan tidak ada masa langsung untuk menulis? Baba juga cadangkan agar ummi menulis perkembangan anak-anak kami. Tapi, ummi benar-benar kesuntukan masa untuk melakukannya terutama jika salah seorang kurang sihat dan menuntut perhatian. Kecil-kecil lagi dah pandai anak-anak ummi ni.

Oh, ya! Anak-anak kami sepasang. Nama diberi Huda dan Hadi. Sudah tiga bulan usia mereka melihat dunia. Kewujudan mereka di rahim ummi disedari bila ummi sering tidak sihat. Juga ketika hati ummi dan baba sudah kebal dengan kutukan, umpatan dan kejian orang. Malah ummi menolak kehadiran mereka pada permulaan kerana amat selesa dengan rutin berdua dengan baba. Ditambah kesihatan ummi merudum hingga berulang kali ditahan di hospital semasa membawa mereka. Kerana itu juga baba mengarahkan ummi meletakkan jawatan.

Ummi sudah berhenti kerja tetapi mengapa blog tetap sunyi? Jawapannya ummi tidak mampu mengadap komputer berlama-lama. Ummi hanya mampu buat aktiviti yang tidak memerlukan ummi bergerak cergas selain mengadap komputer. Selalunya ummi membaca dan menjahit. Jika ada kain yang perlu dilipat, itulah antara kerja ummi. Ummi cuma berani bergerak aktif ketika berteman selepas beberapa kali pitam dan berlaku pendarahan. Syukur tidak sampai tahap diarahkan duduk di katil sahaja seperti seorang teman.

Ketika ummi menaip entri ini, Huda dan Hadi dua-dua sedang di alam ’lain’. Dalam kata lain, sedang tidur. Hari ini sememangnya ummi berencana mahu mengemaskinikan blog. Hampir dua bulan ummi memerhati rutin kedua mereka di rumah kami. Sebelumnya ummi berpantang di rumah ibu dan mama; bergantung kepada kelapangan mereka. Bila baba lihat ummi sudah dapat bergerak di dalam rumah, terus dimohonnya pada mama dan ibu untuk bawa ummi pulang ke rumah kami. Namun permohonannya ditolak hingga selepas 40 hari. Ibu tidaklah tegas sangat. Tapi mama benar-benar menggunakan kuasa vetonya ke atas baba. Ummi masih terkenangkan wajah baba tatkala mama menolak mentah-mentah permintaan baba.

Hadirnya mereka seharusnya menjadikan ummi dan baba hamba yang bersyukur. Mudah-mudahan harta dan anak-anak tidak akan menjadi penghalang kedua kami untuk terus menggerakkan dakwah. Sebaliknya, semoga mereka menjadi penguat ummi dan baba di kala semangat kami merudum. Mereka diharap akan mendokong dakwah yang telah dimulai generasi jadd mereka.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home